Polskie Stowarzyszenie Biegłych Sądowych do Spraw Wypadków Drogowych zaprasza do wzięcia udziału w III Sympozjum ”Wypadki drogowe w praktyce biegłych”, które odbędzie się w dniach 15-17 września 2016 r. w Pszczynie.

 

Organizatorzy oferują Państwu w czasie Sympozjum możliwość wysłuchania interesujących referatów związanych z rekonstrukcją wypadków drogowych. W tym roku tematem przewodnim Sympozjum będą wypadki z udziałem ciężkich pojazdów (samochodów ciężarowych, pojazdów członowych i autobusów). W ramach Sympozjum przewidywane są zajęcia plenerowe i pokazy na lotnisku w Kaniowie.

 

Dotychczasowe Sympozja cieszyły się dużym zainteresowaniem i brało w nich udział po około 150 osób. Uczestnikami Sympozjów byli biegli i rzeczoznawcy zajmujący się rekonstrukcją wypadków drogowych i techniką samochodową, pracownicy naukowi Instytutu Ekspertyz Sądowych oraz wielu wyższych uczelni, a także pracownicy firm ubezpieczeniowych. Wśród uczestników konferencji byli także policjanci, prokuratorzy i sędziowie. Poziom merytoryczny i organizacyjny poprzednich Sympozjów został wysoko oceniony przez ich uczestników.

 

Program III Sympozjum ”Wypadki drogowe w praktyce biegłych”:

* Lotnisko w Kaniowie - Badania, próby drogowe i jazdy ciężkimi pojazdami

* Hotel w Pszczynie - sesje plenarne:

 

Tematy referatów:
1. Ocena zwrotności autobusów, samochodów ciężarowych i zestawów drogowych z wykorzystaniem prostych metod obliczeniowych, Zbigniew Lozia, Politechnika Warszawska
2. Badania powypadkowego stanu technicznego pneumatycznych układów hamulcowych na podstawie diagnostyki układów ABS/EBS, Krzysztof Derkowski, firma DEMONT
3. Wykorzystanie programu PC-Crash w rekonstrukcji wypadków z udziałem ciężkich pojazdów, Wojciech Wach, Instytut Ekspertyz Sądowych
4. Wykrywanie manipulacji na tachografach cyfrowych trzech generacji,Mateusz Włoch, firma INELO
5. Problemy widoczności w pojazdach ciężkich, Adam Reza, Piotr Ciępka, Instytut Ekspertyz Sądowych
6. Wybrane zagadnienia eksperymentalnych badań bezpieczeństwa czynnego (dynamiki poprzecznej) ciężkich pojazdów samochodowych, Wiesław Pieniążek, Politechnika Krakowska
7. Wykorzystanie wysokorozdzielczych szczegółów zapisów prędkości z tachografów cyfrowych, Andrzej Duś, firma Drabpol
8. Bezpieczeństwo bierne (ochrona użytkowników) w autobusach i kabinach samochodów ciężarowych w świetle wymagań i badań, Tadeusz Diupero
9. Powypadkowe oględziny pojazdów ciężarowych, Józef Kołcon
10. Prawidłowość wnioskowania o stanie pasów bezpieczeństwa w chwili wypadku na podstawie ich stanu powypadkowego, Adam Filipek
11. Dynamika podłużna autobusów i pojazdów ciężarowych w badaniach drogowych i symulacji w programie V-SIM, Robert Janczur, Politechnika Krakowska
12. Opony przeznaczone do autobusów i pojazdów ciężarowych – konstrukcja i uszkodzenia awaryjne, Robert Janczur, Adam Filipek
13. Powypadkowa komputerowa diagnostyka autobusów i pojazdów ciężarowych – czy zawsze konieczna, a kiedy niezbędna, Robert Janczur Politechnika Krakowska, Bogdan Marczyk
14. Kalkulacja szkód pojazdów ciężarowych i autobusów, Janusz Szcześniak, Michał Kornacki, DAT Polska sp. z o.o.
15. Analiza przypadku potrącenia pieszego przez samochód ciężarowy w nowej wersji programu TITAN do analizy czasowo-przestrzennej, Dariusz Bułka, CYBID sp. z o.o. sp.k., Stanisław Walczak, Politechnika Krakowska
16. Modelowanie rozdziału sił hamowania w programie V-SIM na przykładzie samochodu dostawczego, Stanisław Wolak, Dariusz Bułka, CYBID sp. z o.o. sp.k.
17. Wpływ położenia ładunku w samochodzie ciężarowym na zachowanie pojazdu, Piotr Świder, Politechnika Krakowska, Dariusz Bułka CYBID sp. z o.o. sp.k.
18. Złożoność analiz zdarzeń drogowych pojazdów użytkowych, Sławomir Pytel, firma Correct
19. Wyniki badań hamowania motocykli, Piotr Ciępka Instytut Ekspertyz Sądowych, Stanisław Wolak, CYBID sp. z o.o. sp.k.
20. Nowości techniczne i diagnostyczne w samochodach ciężarowych Mercedes, Grzegorz Brożyna, Rafał Sztompka, Mercedes-Benz
21. Manipulacje w tachografach a bezpieczeństwo w ruchu drogowym,Krzysztof Nowak, Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Bydgoszczy
22. Dane rejestrowane przez tachograf cyfrowy jako źródło informacji dla biegłego, Mariusz Ogłoziński, Instytut Bezpieczeństwa Transportu Drogowego
23. Możliwość ustalenia poprawności mocowania ładunku na podstawie dowodów załączonych do spraw sądowych, Marek Różycki, MDRK

 

 

Więcej informacji na stronie: www.psbs.org.pl